Wsparcie psychiczne i rozwój

APLIKACJE TELEFONICZNE JAKO POMOC W PSYCHOTERAPII 

Autor: dr Ewelina Kamasz, psycholog i terapeutka ACW „Empatia”

Nic nie zastąpi relacji z terapeutą i rzetelnej, opartej na dowodach naukowych, terapii. Czasami jednak termin pierwszej lub kolejnej wizyty u specjalisty wydaje się potwornie odległy, a my potrzebujemy wsparcia tu i teraz. Na szczęście na rynku znajdują się płatne oraz bezpłatne aplikacje stworzone przez psychologów dla osób doświadczających problemów psychicznych. Takie metody samopomocy mogą wesprzeć klientów w oczekiwaniu na umówioną wizytę, podczas terapii oraz po jej zakończeniu. Czytaj dalej.

JAK POMÓC OSOBOM STARSZYM I DZIECIOM PODCZAS PANDEMII COVID-19?

Autor: dr Ewelina Kamasz, psycholog i terapeutka ACW „Empatia”

W czasie epidemii/kwarantanny osoby starsze, szczególnie w warunkach izolacji, a zwłaszcza osoby z pogorszeniem funkcji poznawczych/demencją, mogą być bardziej niespokojne, odczuwać złość, stres, zdenerwowanie, mogą być bardziej wycofane lub nadmiernie podejrzliwe. Dzieci natomiast mogą reagować na trudną/niepokojącą sytuację w różny sposób: lękiem, wycofaniem się, gniewem lub pobudzeniem, koszmarami sennymi, moczeniem nocnym czy częstymi zmianami nastroju. W tym artykule dowiesz się, jak możesz pomóc osobom, które wyjątkowo ciężko znoszą czas pandemii. Czytaj dalej.

KRYZYSY A ROZWÓJ OSOBISTY

Autor: dr Iwona Bielawska – psycholog kliniczny – terapeuta ACW Empatia

 

Kryzys jest załamaniem się, jest przerwaniem funkcjonowania w dobrostanie psychicznym. Zazwyczaj wiąże się z uniemożliwieniem zaspokajania potrzeb i realizowania wartości, które do tej pory nadawały sens naszemu życiu. Związane z tym są negatywne emocje, z którymi trudno sobie poradzić. Stan ten może prowadzić do destrukcyjnych zachowań, ale częściej się zdarza, że staje się przełomem w życiu i przyczynia się do pozytywnych zmian, jest impulsem do rozwoju osobistego. Czytaj dalej.

RUMINACJA - CZYM JEST I JAK SOBIE Z NIĄ RADZIĆ

Autorka: Małgorzata Obara-Gołębiowska, psycholog-terapeuta ACW Empatia

Zapewne od czasu do czasu doświadczasz takiego stanu, kiedy nie możesz przestać myśleć o czymś. Pewne myśli nieustannie dręczą Cię a Ty nie jesteś w stanie tego zmienić. W efekcie nie możesz skoncentrować się na innych czynnościach a Twój nastrój pogarsza się. Ten nieprzyjemny stan został naukowo określony jako ruminacja. Termin ruminacja dla wielu osób jest pojęciem zupełnie obcym. Jeśli jednak doda się, iż potocznie można to zjawisko określić tak zwanym „przeżuwaniem” myśli, wtedy większość z nas od razu wie o czym jest mowa. Czytaj dalej.

RAZEM CHOĆ OSOBNO

 Autorka: dr Joanna Frankowiak, terapeutka ACW „Empatia”

 

Pomysł na inicjatywę zrodził się spontanicznie. Rozmawiając ze studentami i nauczycielami akademickimi o codziennym funkcjonowaniu w czasach pandemii, odniosłam wrażenie, że pewne wątki przenikają się, że momentami mówimy o tym samym. Łączą nas wspólne troski i nadzieje. Czytaj dalej.

Z DOŚWIADCZEŃ NAUCZYCIELKI AKADEMICKIEJ. JAK STUDENCI RADZĄ SOBIE W CZASACH ZARAZY?

Autorka: dr Lidia Willan-Horla, starszy wykładowca Wydziału Nauk Społecznych, terapeuta ACW Empatia

 

 

Kontakt on-line jest wyzwaniem, zwłaszcza, że większość prowadzonych do tej pory przez mnie zajęć oparta była na relacjach, wymianie informacji zwrotnych, po prostu na doświadczaniu. Dlatego podczas zdalnych zajęć stworzyliśmy wraz ze studentami przestrzeń do podzielenia się przeżyciami, które towarzyszą nam w ostatnich tygodniach. Aby nie utknąć w trudnościach, zachęciłam studentki i studentów Pracy Socjalnej, by w świadomy sposób obserwowali swoje samopoczucie, kontaktowali się ze swoimi potrzebami i szukali najlepszych sposobów na zadbanie o siebie w czasie pandemii. Okazało się, że mają wiele ciekawych sposobów dbania o swoją odporność psychiczną w tym trudnym okresie. Za zgodą ich autorek i autorów, postanowiłam się nimi podzielić, licząc na to, że mogą stać się inspiracją do działania. Czytaj dalej.

ŻYCIE WARTE JEST ROZMOWY

Autor: Ryszard Jabłoński – Suicydolog ACW UWM „Empatia”

 Kiedyś brakowało nam czasu, również dla najbliższych, często nie widząc się przez cały dzień. Czasami wieczorem wymienialiśmy się zdawkowymi informacjami i ustalaliśmy sprawy na kolejny dzień. Marzyliśmy żeby znaleźć dłuższą chwilę na rozmowę o życiu, marzeniach, pasjach…Czytaj dalej. 

STRES W CZASIE PANDEMII I AUTOTERAPIA

Autor: Iwona Bielawska – psycholog kliniczny – terapeuta ACW Empatia

Stres towarzyszy nam w codzienności i - szczególnie w obecnej sytuacji pandemii - jest częstym doznaniem. Oznacza reakcję naszego organizmu na bodźce określane stresorami.

Reakcja na stresory bywa często niewspółmiernie duża w stosunku do ich znaczenia, powodując nasilenie napięcia. W takich sytuacjach, szczególnie, kiedy kontakt ze specjalistą jest utrudniony, pomocne mogą być sugestie dotyczące pomagania sobie samemu, czyli stosowanie autoterapii. Czytaj dalej.

JAK RADZIĆ SOBIE Z TYM, NA CO NIE MAMY WPŁYWU? KILKA SŁÓW O REZYLIENCJI

Autor: Anna Piotrowska - psycholog, terapeuta ACW Empatia

Bywa, że nie mamy wpływu na wiele czynników i wydarzeń zewnętrznych, a ich ewentualny wpływ na nasze funkcjonowanie, w tym niepowodzenia, szacujemy jako ostateczny argument dla rezygnacji z podjęcia działania. Stres z tym związany przez długi czas nie pozwala powrócić do satysfakcjonującego poziomu funkcjonowania.

Od Ciebie jednak zależy w jakim stopniu ją opanujesz i nauczysz się z niej korzystać. Czytaj dalej.

INSTRUKCJA KONTROLI ODDECHU. JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM, LĘKIEM I ATAKAMI PANIKI W CZASIE PANDEMII I NIE TYLKO

Autor: Anna Piotrowska - psycholog, terapeuta ACW „Empatia”

Stres, lęki i ataki paniki mają jeden wspólny czynnik – jest nim część mózgu odpowiedzialna za reakcję „walcz lub uciekaj”, czyli ciało migdałowate. Gdy jesteśmy w stresie, powoduje ono, że zaczynamy widzieć świat w ciemniejszych barwach, pojawiają się trudności z pamięcią (na przykład w wyniku stresu przed egzaminem, wystąpieniami publicznymi itp.) lub inne, nieraz przykre doświadczenia, które zachodzą również podczas lęku i ataków paniki – takie jak uderzenia gorąca, biegunka, problemy ze złapaniem oddechu, etc. Czy możemy coś na to poradzić? Czytaj dalej.

JAK ĆWICZYĆ EMPATIĘ PODCZAS PANDEMII COVID-19

 Autorka: Anna Piotrowska, psycholog/terapeuta, ACW „Empatia”

 

 

Pandemia COVID-19 doprowadziła do znacznych zmian i zakłóceń w prawie każdym aspekcie naszego życia codziennego. Ponieważ obostrzenia i wytyczne zmieniają się przez cały czas, łatwo jest poczuć się przytłoczonym naszymi własnymi obawami. Ważne jest, aby ćwiczyć empatię w tym czasie, nie tylko dla innych, ale także dla siebie.

Niektórzy ludzie są z natury empatyczni, ale jest wiele rzeczy, które możesz zrobić, aby rozwijać własne umiejętności empatii. Badania wykazały, że empatia jest umiejętnością emocjonalną, której można się nauczyć. Czytaj dalej.

TRUDNY CZAS KWARATANNY: PRZEMOC TO NIE KONFLIKT

Autorka: Joanna Frankowiak – terapeuta ACW Empatia

 

Sytuacja, w której się znaleźliśmy jest trudna. Zmusza nas do zmiany trybu życia, rezygnacji z dotychczasowych zajęć, powoduje konieczność dostosowania się do nowych wymagań związanych z realizacją zajęć na studiach. Dodatkowo kwarantanna łączy się z koniecznością przebywania z bliskimi znacznie więcej czasu niż dotychczas. Narastający stres, frustracja, a także niepewność jutra sprzyjają powstawaniu sytuacji konfliktowych. Warto je odróżniać od przemocy, która jest przestępstwem. Czytaj dalej.

  

PIĘĆ KROKÓW, KTÓRE WARTO ZROBIĆ, BY POMÓC INNYM W KRYZYSIE.

Autorka: Lida Willan-Horla, trenerka interpersonalna, coach ACW Empatia

W czasie kryzysu, w którym obecnie żyjemy martwimy się o siebie, ale jeszcze bardziej o swoich bliskich: rodziców, rodzeństwo, babcie, dziadków, przyjaciół. Jak im pomóc, co zrobić, gdy widzimy, że są smutni, zniechęceni czy przestraszeni? Życie postawiło przed nami takie wyzwania, że często musimy pełnić rolę interwentów kryzysowych. Jak to zrobić, gdy nie czujemy się do tego przygotowani, a sytuacja wymaga natychmiastowej interwencji? Czytaj dalej.

JAK SOBIE RADZIĆ W KRYZYSIE/W CZASACH KORONAWIRUSA?

Autorka: Ewelina Kamasz – psycholog- terapeuta ACW Empatia

 

Jak przetrwać czas epidemii? Czy to, co czuję, jest normalne? Jak zachować zdrowie psychiczne w odosobnieniu? Czytaj dalej.

 

RÓŻNICA MIĘDZY STRACHEM, A LĘKIEM W CZASACH PANDEMII. CZY NADAL ISTNIEJE?

Autor: Anna Piotrowska, psycholog, terapeuta ACW Empatia

Zagrożenie spowodowane pojawieniem się wirusa COVID-19 wzbudziło w nas strach. Pojawił się on na skutek jasnego, konkretnego i określonego zagrożenia - niebezpieczeństwa dla zdrowia i życia. Związane z tym ograniczenia - izolacja, zmiana trybu funkcjonowania – zaczynają wzbudzać w nas także lęk co do przyszłości, potencjalnego kryzysu, planów osobistych, konsekwencji zawodowych. Wirus, choć niewidzialny gołym okiem, rozprzestrzenia się budując poczucie zagrożenia. Wtedy strach i lęk mogą wydawać się tożsame, choć mają inne źródła i inne są sposoby radzenia sobie z nimi. Nierozróżnienie ich może wprowadzić nas w niezdrową pętlę zagrożenia i zamartwiania się. Jak je zatem zrozumieć i nie dać się im zwieść? Czytaj dalej.

JAK NIE ZWARIOWAĆ W CZASACH KORONAWIRUSA ?

 

Izolacja, zakaz spotkań z rodziną i znajomymi, praca i nauka zdalna, utrata pracy, informacje o kolejnych zakażonych - to sprawia, że duża część społeczeństwa odczuwa lęk. Jak sobie radzić i zachować zdrowie psychiczne?

Wywiad z terapeutą Empatii, dr Joanną Frankowiak, znajdziecie TUTAJ