APLIKACJE TELEFONICZNE JAKO POMOC W PSYCHOTERAPII

Autor: dr Ewelina Kamasz, psycholog i terapeutka ACW „Empatia”

Nic nie zastąpi relacji z terapeutą i rzetelnej, opartej na dowodach naukowych, terapii. Czasami jednak termin pierwszej lub kolejnej wizyty u specjalisty wydaje się potwornie odległy, a my potrzebujemy wsparcia tu i teraz. Na szczęście na rynku znajdują się płatne oraz bezpłatne aplikacje stworzone przez psychologów dla osób doświadczających problemów psychicznych. Takie metody samopomocy mogą wesprzeć klientów w oczekiwaniu na umówioną wizytę, podczas terapii oraz po jej zakończeniu.

W internetowym sklepie Google Play znajdziemy multum aplikacji wspierających osoby, które doświadczają problemów ze snem, np. SleeprateImprove your sleepSleep Easily Guided Meditation for Relaxation,          Rainy App - Rain SoundsRain White NoiseSleep School for InsomniaNightly i wiele innych. W zależności od naszych potrzeb możemy przy ich pomocy poprawić jakość snu poprzez medytację, słuchanie białego szumu lub też poznawczo-behawioralne ćwiczenia myśli i czynności nawykowych.

W przypadku osób doświadczających napadów paniki pomocne okażą się takie aplikacje jak: PanicShieldButterfly DiaryPanic Diary: A anxiety tracker appMy Safe Zone - Anxiety Attack AssistanceFearTools - Anxiety AidWandr. - Stress, Anxiety & Panic ReliefPocketcoach - Anxiety Helper. Powyższe aplikacje ułatwiają radzenie sobie z lękiem poprzez samoobserwację, medytację lub psychoedukację pacjentów. Wszystkie te narzędzia mogą być niezwykle przydatne podczas pracy w gabinecie psychoterapeuty poznawczo-behawioralnego.

Jeżeli doświadczamy problemów z nastrojem i poziomem aktywności, to dobrym pomysłem może być skorzystanie z aplikacji, które pomagają nam monitorować nasze emocje i poprzedzające je aktywności, np. Daylio/Name it, Thame it, Daylio - Dziennik, Pamiętnik, Monitor Nastroju, MindCare, Pacifica, Youper. Po wykonaniu ćwiczeń przy pomocy tych programów możemy śmiało iść na terapię i popracować nad odkryciem wzorców naszego funkcjonowania oraz sposobami ich zmiany.

Pamiętajmy o tym, że terapia nie służy tylko walce z zaburzeniami snu, nastroju, atakami paniki itp., ale może być także środkiem do lepszego poznania swoich celów i potrzeb. Korzystanie z aplikacji typu INTU, Pamiętnik pytań: Jedno refleksyjne pytanie, PsyTests pozwoli każdemu na wzbogacenie wiedzy o samym sobie i psychologii.

Mam nadzieję, że któraś z podanych w tym artykule aplikacji pozwoli Ci przetrwać do następnej wizyty, zachęci Cię do poszukania pomocy u specjalistów z naszej poradni albo będzie bodźcem do dalszego zgłębiania tajników ludzkiego umysłu i do samorozwoju.