EMOCJONALNE PRZEJADANIE SIĘ W CZASIE EPIDEMII KORONAWIRUSA

Autor: Małgorzata Obara-Gołębiowska – psycholog-terapeuta ACW Empatia

Według ekspertów zdrowia psychicznego sytuacja pandemii, której obecnie doświadczamy jest ogromnym stresem, wiąże się ze znaczną zmianą dotychczasowego funkcjonowania i powoduje u wielu osób pojawienie się lub pogłębienie stanów depresyjnych i lękowych. To z kolei może prowadzić do przejadania się.

Badania wskazują na to, że ludzie, którzy doświadczają kryzysowych, skrajnych sytuacji są bardziej narażeni na emocjonalne przejadanie się. I choć jest to zrozumiałą reakcją na stres związany z odcięciem od relacji z innymi, ograniczeniem poruszania się, bombardowaniem nas przez informacje pełne napięcia i niepewności, to w dłuższej perspektywie warto opracować alternatywne strategie zarządzania emocjami. 

 

Dlaczego się objadasz siedząc w domu?

 

Wiadomo, że jedzenie pełni w życiu człowieka szereg innych funkcji, nie tylko związanych z zabezpieczeniem organizmu w składniki odżywcze niezbędne do jego przeżycia.

Jedzenie często służy redukcji napięcia i stresu, bywa także sposobem na nudę czyli brak pożądanych bodźców.

Produkty zawierające dużą ilość węglowodanów wzmagają wydzielanie poprawiającej nastrój serotoniny. Dodatkowo, kiedy jesteśmy najedzeni i układ pokarmowy jest wypełniony, wydzielana jest serotonina z komórek dokrewnych umiejscowionych w śluzówkach jelit. Potrawy wysokowęglowodanowe szybko powodują wzrost poziomu tego neurohormonu i w ten sposób poprawiają nastrój, zmniejszają napięcie i redukują lęk.

Jedzenie może również być formą odwrócenia uwagi od trudnej rzeczywistości życiowej. Pełni funkcję „pocieszacza” w niepewnych czasach.

Podczas stresu preferujemy jedzenie o wyższej zawartości tłuszczu i cukru, po części dlatego, że nasze ciało potrzebuje więcej energii do działania, a proste węglowodany są najszybszym sposobem na jej dostarczenie.

 

Jak sobie pomóc?

Jedną z powszechnych strategii wspomagających prawidłowe odżywianie się jest prowadzenie dzienniczka odżywiania:

 

Oto 8 zasad prowadzenia Dzienniczka żywienia:

 

ZASADA 1:

Podejdź do sprawy w pełni poważnie, nie oszukuj siebie samej/ego.

 

ZASADA 2:

Staraj się jeść zwyczajnie, tak jak na co dzień.

 

ZASADA 3:

Zapisz co jadłaś/eś przez 3 dni (2 dni pracujące i 1 dzień wolny).

 

ZASADA 4:

Zapisuj na bieżąco wszystkie produkty spożywcze, potrawy oraz napoje, przyprawy, które spożyłaś/eś w ciągu doby oraz godziny i miejsce spożywania.

 

 

ZASADA 5:

Przed każdym posiłkiem zapisuj jak bardzo byłaś/eś godny w skali 1-4 (0- brak odczucia głodu, 1- coś bym zjadł/a, 2- lekkie uczucie głodu, 3- dość odczuwalny głód, 4- bardzo głodny/a).

 

ZASADA 6:

Zapisuj spożyte ilości spożywanych produktów.

 

ZASADA 7:

Zapisuj, jaki rodzaj obróbki kulinarnej został zastosowany (smażenie, pieczenie, duszenie, itd.).

 

ZASADA 8:

Jeżeli, jakiegoś posiłku nie było zostaw wolne miejsce.

 

Więcej informacji na temat radzenia sobie z emocjonalnym przejadaniem się w czasie epidemii można znaleźć na następującej stronie:https://www.bbc.com/worklife/article/20200331-how-to-eat-a-healthy-diet-when-work-from-home-coronavirus