JAK ĆWICZYĆ EMPATIĘ PODCZAS PANDEMII COVID-19

Autorka: Anna Piotrowska, psycholog/terapeuta, ACW „Empatia”

 

 

Pandemia COVID-19 doprowadziła do znacznych zmian i zakłóceń w prawie każdym aspekcie naszego życia codziennego. Ponieważ obostrzenia i wytyczne zmieniają się przez cały czas, łatwo jest poczuć się przytłoczonym naszymi własnymi obawami. Ważne jest, aby ćwiczyć empatię w tym czasie, nie tylko dla innych, ale także dla siebie.

Niektórzy ludzie są z natury empatyczni, ale jest wiele rzeczy, które możesz zrobić, aby rozwijać własne umiejętności empatii. Badania wykazały, że empatia jest umiejętnością emocjonalną, której można się nauczyć.

 

Oto kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby pozostać empatycznym, nawet jeśli masz wrażenie, że pozostawanie w kontakcie z innymi ludźmi jest trudniejsze niż kiedykolwiek.

 

Po pierwszePozostawaj w kontakcie

W czasach, gdy ludzie ćwiczą dystans społeczny, izolację i kwarantannę, zbyt łatwo jest skierować się do wewnątrz i skupić wyłącznie na sobie lub swojej rodzinie. Ale badania sugerują, że dbanie o innych jest jednym z najlepszych sposobów walki z poczuciem izolacji.

Okazywanie empatii i angażowanie się w pomocne działania, bez względu na to, czy przekazujesz darowiznę na cele charytatywne, czy oferujesz pomoc przyjacielowi, może zwiększyć twoje poczucie więzi społecznych.

 

Chociaż możesz zachować fizyczną odległość od innych, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się wirusa, nie oznacza to, że musisz być emocjonalnie odległy. Okazuj troskę i bądź w kontakcie z ludźmi w swoim życiu.

 

Po drugie – Bądź świadomy/a

Zastanów się, w jaki sposób pandemia wpłynęła na twoje życie. Studiujesz w systemie zdalnym? Czy masz warunki do nauki? Pracujesz w domu czy na płatnym urlopie? Czy twoje dzieci również zmuszone są pozostawać w domu z powodu zamknięcia szkoły? Czy masz dużo jedzenia w spiżarni i zamrażarce?

Zastanów się teraz, jak inni mogą odpowiedzieć na te same pytania w zależności od ich sytuacji i okoliczności. Wiele osób nie ma warunków/atmosfery do efektywnej nauki (niezbędne miejsce, sprzęt, utrata pracy). Być może ktoś z Twoich znajomych lub rodzice (albo jedno z nich) nie mają wyboru, muszą kontynuować pracę. Niektóre osoby martwią się o to, jak znaleźć opiekę nad dziećmi, ponieważ nadal pracują, a wielu może mieć trudności z zaspokojeniem podstawowych potrzeb czy regulacją niezbędnych wydatków.

 

Empatia i zrozumienie są kluczową częścią współczucia i co ważniejsze, działania. Pomyśl o innych i poszukaj sposobów, w których możesz pomóc.

 

Po trzecie - Bądź miły/a

Jest ok, jeśli nie uda ci się zrobić wszystkiego. Jest ok, jeśli twoje dzieci oglądają trochę za dużo telewizji lub jeśli nie nadążasz za rutynowymi czynnościami. Jest z czym sobie poradzić i każdy inaczej radzi sobie ze stresem, lękiem i strachem.

Pracujący rodzice starają się zarządzać dziećmi, które są w domu przez cały dzień po zamknięciu wielu szkół. Sytuacja w pracy jest nie tylko niepewna, ale rodzice starają się także pomagać dzieciom w uczeniu się na odległość.

Osoby pracujące w służbie zdrowia i wszelkich branżach usługowych świadczących nieprzerwanie prace dla dobra nas wszystkich, są bardziej zajęte niż kiedykolwiek. Nie tylko radzą sobie ze stresem związanym z sytuacją na pierwszej linii kryzysu zdrowia publicznego, ale mogą również mieć trudności ze znalezieniem kogoś, kto mógłby doglądać ich dzieci, gdy oni są w pracy.

 

Wszyscy mamy własne obawy, ale to nie znaczy, że powinniśmy stracić naszą życzliwość w obliczu kryzysu.

 

Po czwarte - Bądź rozważny/a

Czasami możemy szybko krytykować innych, nie starając się zrozumieć, w jaki sposób ich sytuacja i doświadczenia wpływają na ich wybory. Tak, w czasach kryzysu łatwo popierać krytykę innych, szczególnie tych, którzy nie traktują tej sytuacji poważnie. Staraj się pamiętać, że wszyscy sobie radzą inaczej. Ludzie mogą również czuć się przytłoczeni sprzecznymi informacjami ze źródeł informacyjnych i mediów społecznościowych.

 

Chociaż nie możesz kontrolować, jak zachowują się inni, możesz kontrolować własne działania i wykonywać swoją część, udostępniając informacje zdrowotne z wiarygodnych źródeł. Poproś innych, aby obserwowali twoją potrzebę dystansu fizycznego i staraj się delikatnie zachęcać przyjaciół i rodzinę do pozostania w domu, częstego mycia rąk, praktykowania dystansu społecznego i izolowania się.

 

Po piąte - Pomagaj innym

Pośrodku czegoś, co wydaje się przytłaczające, pomaganie innym może zapewnić poczucie kontroli i wzmocnienia. Kiedy świat wydaje się nieprzewidywalny i chaotyczny, znalezienie namacalnych sposobów czynienia dobra i poprawy sytuacji dla kogoś innego może być źródłem komfortu.

 

Zostań w domu. Jedną z najlepszych rzeczy, które możesz zrobić, aby wesprzeć innych, jest po prostu pozostanie w domu. Postępuj zgodnie z wytycznymi. Unikaj grup, zostań jak najwięcej w domu i ćwicz dystans społeczny. Unikanie zagrożeń zapobiega rozprzestrzenianiu się wirusa, dzięki czemu pracownicy służby zdrowia i zasoby nie zostaną przytłoczone.

 

Dużo empatii od ACW „Empatia”

Empatia jest zawsze ważna, ale jest szczególnie istotna podczas kryzysu zdrowia publicznego. Praktykowanie empatii podczas pandemii COVID-19 nie tylko otwiera umysł na to, czego doświadczają inni, ale może także zapewniać więzi społeczne, które mogą pomóc w walce z poczuciem izolacji. Podczas wydarzenia na dużą skalę ważne jest, aby pamiętać, że wszyscy są w tym razem - pomyśl o innych, wyciągnij rękę, jak możesz i pamiętaj, aby poprosić o pomoc, jeśli jej potrzebujesz.