Jak sobie radzić w kryzysie/w czasach koronawirusa?

Autorka: Ewelina Kamasz – psycholog- terapeuta ACW Empatia

Jak przetrwać czas epidemii?

 

1. Śledź wiarygodne źródła informacji, korzystaj z opinii naukowców, unikaj plotek i niepotwierdzonych danych.

2. Kieruj się racjonalnymi przesłankami, staraj się na chłodno analizować dane, unikaj nadinterpretacji, nie zamartwiaj się i „nie nakręcaj się”.


3. Podporządkuj się wytycznym służb medycznych, sanitarnych i procedurom bezpieczeństwa.


4. Nie zaprzeczaj zagrożeniu, nie umniejszaj go, niepokój w tej sytuacji jest czymś normalnym, ale staraj się nie poddawać lękowi, który może doprowadzić np. do bezsenności, spadku odporności fizycznej.

5. Nie powielaj zachowań innych, jeśli są one nieracjonalne - np. nie musimy robić nadmiernych zakupów, bo sklepy są otwarte.

6. Wykorzystaj czas, gdy jesteś w domu na to, aby pobyć z dziećmi i bliskimi. Traktuj obecną sytuację, jako stan wyciszenia i ładowania akumulatorów. Może warto zająć się pasjami.


7. Warto zastanowić się, co ten czas może ci dać, a nie tylko skupiać na tym, co może ci zabrać.
8. Zatroszcz się o własną odporność - wysypiaj się, nie stresuj, staraj się dobrze odżywiać, chodź na spacery, ale unikaj miejsc, gdzie przebywa dużo ludzi.


9. Nie zapominaj o innych np. o osobach starszych i samotnych - nie narażaj ich, ale zawsze możesz zadzwonić i zapytać czy czegoś potrzebują.

 

(źródło: https://dziennikbaltycki.pl/jak-zyc-w-czasie-koronawirusa-i-jak-zniesc-izolacje-psycholog-cieszmy-sie-z-malych-rzeczy-celebrujmy-codziennosc/ar/c1-14870061)

 

 

 

 Czy ja zwariowałem?! Co jest normalne podczas epidemii?

 

Jeśli w ostatnim czasie odczuwasz:

  • lęk przed zachorowaniem i śmiercią;

  • lęk przed odwiedzaniem placówek opieki zdrowotnej w obawie przed zakażeniem w trakcie realizacji świadczeń;

  • lęk przed utratą środków do życia, niemożnością pracy podczas izolacji i przed zwolnieniem z pracy;

  • lęk przed wykluczeniem społecznym / umieszczeniem w kwarantannie z powodu ryzyka wystąpienia choroby (np. rasizm w stosunku do osób, które pochodzą z lub są postrzegane jako pochodzące z rejonów dotkniętych chorobą);

  • poczucie bezsilności związanej z potrzebą ochrony bliskich i strach przed ich utratą z powodu zakażenia wirusem;

  • lęk przed rozłąką z bliskimi i opiekunami z powodu konieczności kwarantanny;

  • lęk przed opieką nad małoletnimi, osobami z niepełnosprawnościami, lub osobami starszymi podczas gdy ich opiekunowie zostali poddani kwarantannie;

  • poczucie bezradności, nudy, samotności i depresji z powodu izolacji;

  • lęk przed ponownym doświadczeniem epidemii; strach przed zachorowaniem lub śmiercią…

 

Pamiętaj, że jest to normalne! Powyższe reakcje są typowe dla osób dotkniętych chorobą lub ryzykiem zachorowania!

Źródło:https://interagencystandingcommittee.org/iasc-reference-group-mental-health-and-psychosocial-support-emergency-settings/interim-briefing

JAK WYTRZYMAĆ STRES ODOSOBNIENIA?

Źródło: https://www.medonet.pl/koronawirus/poradnik,koronawirus--cenne-rady--jak-wytrzymac-stres-odosobnienia,artykul,30353171.html