„UZALEŻNIONY MÓZG. Jak wyjść z nałogu, wykorzystując techniki terapii poznawczo-behawioralnej, uważności i dialogu motywującego”

Zapraszamy do zapoznania się z najnowszą pozycją Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego pt. „UZALEŻNIONY MÓZG. Jak wyjść z nałogu, wykorzystując techniki terapii poznawczo-behawioralnej, uważności i dialogu motywującego” autorstwa Suzette Glasner-Edwards.

 

Autorka opisała w swoim poradniku techniki i ćwiczenia będące wsparciem dla osób wychodzących z uzależnienia. Połączone zostały trzy metody terapeutyczne: terapia poznawczo-behawioralna, dialog motywujący i uważność. Poniżej załączamy tekst napisany na temat książki przez Pana Zygmunta Medowskiego – specjalistę psychoterapii uzależnień, prezesa Polskiego Towarzystwa Dialogu Motywującego.

„Droga do wyjścia z uzależnienia nie jest prosta. Używki poprawiają samopoczucie, pomagają się odprężyć, funkcjonować w sytuacjach społecznych, uciec od trudności. Często jednak okazjonalne sięganie po alkohol czy narkotyk stopniowo prowadzi do niekontrolowanego przymusu ich używania – do uzależnienia. Nadzieja na poprawę nastroju stanowi ogromną przeszkodę w radzeniu sobie z nałogiem nawet wówczas, gdy już wiesz, że rujnuje on życie twoje i twoich bliskich. Twój uzależniony mózg kusi, nakłania, przekonuje: „To ukoi ból”, „Gdy się napijesz, poczujesz się lepiej”, „Jeśli tylko zechcesz, możesz nad tym zapanować”,„To już ostatni raz”.Ulegasz więc. Nie po raz pierwszy. Właśnie dlatego potrzebujesz konkretnych narzędzi i umiejętności, które pozwolą ci wytrwać w trzeźwości, nawet gdy sytuacja, inni ludzie czy nastrój będą cię popychały na powrót w stronę używek.

W niniejszym poradniku znajdziesz zestaw technik, których skuteczność potwierdziły badania naukowe, a które wywodzą się z trzech osobnych, choć uzupełniających się modeli: dialogu motywującego, terapii poznawczo-behawioralnej i uważności. Pomogą ci one podjąć trwałą decyzję o zmianie stylu życia, podtrzymać motywację, która w naturalny sposób ulega wahaniom, a także rozpoznać i zmienić „uzależniające myślenie”, które zwiększa podatność na nawrót uzależnienia. Przy podejmowaniu codziennych decyzji twoje myślenie będzie nastawione na proces zdrowienia, dzięki czemu wytrwasz w abstynencji. Poradzisz sobie z przytłaczającymi myślami, frustracją, słabościami, brakiem wiary w siebie, gniewem, lękiem. Zaczniesz czerpać przyjemność z codziennych, zwyczajnych pozytywnych doświadczeń, a co najważniejsze – przejmiesz kontrolę nad własnym życiem.

Wszystkie techniki zostały zilustrowane opisami przypadków i ćwiczeniami, dzięki którym:

  • zmienisz destrukcyjne nawyki i zwiększysz samokontrolę,
  • przestaniesz działać impulsywnie i polegać na automatycznych odruchach,
  • poradzisz sobie z trudnymi emocjami i bolesnymi myślami,
  • zaakceptujesz swoje doznania takimi, jakie są, bez ich osądzania,
  • będziesz działać w teraźniejszości zamiast rozpamiętywać przeszłość bądź zamartwiać się o przyszłość,
  • wzmocnisz pewność siebie i poczucie własnej wartości,
  • wykształcisz w sobie trwałą motywację do zmiany,
  • naprawisz relacje z bliskimi.

Rozpocznij nowe, satysfakcjonujące życie, na jakie zasługujesz!”

 

 

Środki psychoaktywne towarzyszą ludziom od niepamiętnych czasów. Alkohol, tytoń, leki, marihuana jednym pomagają się przyjemnie zrelaksować, przynoszą ulgę lub wspierają leczenie, dla innych zaś stają się problemem i źródłem cierpienia na całe życie. Jak to wyjaśnić?

Suzette Glasner-Edwards nie tylko stara się odpowiedzieć na to pytanie, ale udziela bardzo konkretnych wskazówek przydatnych zarówno terapeutom, jak i osobom zmagającym się z problemami z powodu używania środków psychoaktywnych. Z punktu widzenia nowoczesnej terapii niezwykle ważne jest, aby to klient stał się ekspertem od samego siebie – by zacytować tytuł jednego z rozdziałów. Aby z jednej strony zyskał wgląd w siebie, z drugiej zaś zrozumiał mechanizmy, jakie towarzyszą używaniu środków psychoaktywnych. W Dialogu Motywującym, do którego odwołuje się autorka, bardzo mocno podkreśla się wzmacnianie sprawczości klienta poprzez tworzenie atmosfery akceptacji i partnerskiej współpracy. Dotyczy to nie tylko relacji z terapeutą, ale – być może nawet w większym stopniu – relacji z samym sobą. Ucząc się samoakceptacji i jednocześnie pokory wobec mechanizmów, jakie towarzyszą używaniu środków psychoaktywnych, czytelnik staje się silniejszy i bardziej zaradny wobec życiowych problemów. Prezentowane w książce połączenie podejścia motywującego z edukacją oraz terapią poznawczo-behawioralną stanowi jedną z najskuteczniejszych strategii terapeutycznych.

 

Zygmunt Medowski

specjalista psychoterapii uzależnień,

prezes Polskiego Towarzystwa Dialogu Motywującego

 

 

Poradnik stanowi doskonały przykład przełożenia zdobyczy współczesnej nauki na umiejętności praktyczne. Autorka wychodzi od wyjaśnienia zmian zachodzących w mózgu w miarę rozwoju uzależnienia, opisując następnie systematyczną drogę do zmiany zachowania i wyjścia z nałogu. Czerpie z najlepszych źródeł nauki o uzależnieniach i przekłada tę wiedzę na zdroworozsądkowy instruktaż do zastosowania od zaraz. Sądzę, że poradnik przyda się bliskim osób uzależnionych w tym samym stopniu, co bezpośrednio zainteresowanym. Jest to niezwykle skuteczne i bardzo praktyczne narzędzie wspomagające zdrowienie z nałogu.

 

A. Thomas McLellan

były zastępca dyrektora White House Office of National Drug Control Policy

 

 

Suzette Glasner-Edwardsstworzyła nowatorskie źródło wiedzy na temat wychodzenia z nałogu. Z szacunkiem dla czytelnika, a jednocześnie w jasny i bezpośredni sposób prezentuje narzędzia niezbędne do tego, by znaleźć w sobie motywację do zmiany, opanować stosowne umiejętności oraz skorzystać z nich, aby ową zmianę wprowadzić i podtrzymać. Doskonale połączyła trzy najważniejsze innowacje ostatniego półwiecza, jeśli chodzi o metody terapeutyczne oparte na dowodach naukowych: terapię poznawczo-behawioralną, wzmacnianie motywacji i uważną obserwację. W każdej z tych dziedzin przeprowadzono badania potwierdzające przydatność owych metod dla osób uzależnionych, które chcą wytrwać w abstynencji. Poradnik Glasner-Edwards to świetne narzędzie dla każdego, kto zmaga się z problemem nadużywania substancji odurzających. Przewiduję, że wejdzie on do kanonu literatury z obszaru uzależnień.

dr John R. McQuaid

profesor psychologii klinicznej na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Francisco,

współautor książki Peaceful mind

 

 

Poradnik Suzette Glasner-Edwards to niezwykle potrzebna książka z dziedziny terapii uzależnień – przystępnie napisane, dające nadzieję źródło wiedzy dla osób zmagających się z uzależnieniem od substancji odurzających. Autorka wyjaśnia zagadkę nałogu, a także podpowiada, jak rozmawiać ze specjalistami prowadzącymi terapię. Czytelnik znajdzie tu mnóstwo strategii i technik terapeutycznych, których skuteczność potwierdziły badania naukowe, a które pozwalają samodzielnie wypracować zmianę zachowania. Poradnik łączy zasady kilku ważnych modeli, między innymi terapii poznawczo-behawioralnej, uważności i dialogu motywującego, oferując tym samym efektywne narzędzia do walki z wyniszczającym nałogiem.

 

dr n. med. Karen Miotto

Wydział Psychiatrii i Nauk Biobehawioralnych Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles

 


Dr Suzette Glasner-Edwards–profesor nadzwyczajny psychiatrii na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles, kierownik tamtejszego zespołu naukowego w projekcie Integrated Substance Abuse Programs. Jej badania nad behawioralną terapią uzależnień, finansowane przez amerykański Narodowy Instytut Zdrowia, są powszechnie znane. Doktor Glasner-Edwards prowadzi także prywatną praktykę, specjalizując się w terapii uzależnień i zaburzeń psychicznych z wykorzystaniem technik poznawczo-behawioralnych, motywacyjnych i opartych na uważności.