Logo nr.1 do programu Żagiel MożliwościLogo nr.2 do programu Żagiel MożliwościLogo nr.3 do programu Żagiel MożliwościLogo nr.4 do programu Żagiel Możliwości

Zapraszamy na warsztaty dla rodziców!

Szanowni Państwo,

z wielką radością informujemy o nawiązaniu współpracy z panią Moniką Stutz-Kowalską - pomysłodawczynią i realizatorką projektu "Stacja-Relacja".

W ramach podjętej współpracy zapraszamy wszystkich pracowników i studentów UWM na bezpłatne warsztaty poświęcone tematyce rodzicielstwa w duchu pedagogiki Jespera Juula.

 

Zachęcamy do zapoznania się z poniższym opisem wydarzeń, które ruszą już w październiku 2022r. na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie.

 

 

 SZTUKA MÓWIENIA "NIE" I STAWIANIA GRANIC W RELACJI Z DZIECKIEM

 12.10.2022, g. 17.30-19.30, Heweliusza 2/2

Sztuka stawiania granic to jedna z najważniejszych umiejętności, jaką my - rodzice musimy posiąść, by umiejętnie tworzyć i wzmacniać relację z dzieckiem. Staje się to szczególnie ważne w obecnych czasach, gdy przewodnictwo w rodzinie staje się coraz trudniejsze z uwagi na obecność nowych technologii, pandemię, zmiany w systemie szkolnym oraz kryzys autorytetów.

Poszukujące własnego systemu wartości dziecko, zagubione w pędzącym świecie potrzebuje dorosłego, który nauczy go jak dbać o swoje potrzeby, stawiać granice i przestrzegać granic innych, integrować frustrację i konstruktywnie rozwiązywać konflikty. Tego wszystkiego dziecko uczy się poprzez obserwację - przede wszystkim nas, rodziców. Dlatego tak ważne jest, abyśmy to my zadbali o swoje granice, nauczyli się odmawiać z szacunkiem oraz brać pod uwagę potrzeby innych, przy jednoczesnym dbaniu o siebie. Jeśli chcemy, żeby relacje w naszej rodzinie były zbudowane na równej godności wszystkich domowników, musimy otworzyć się dla dialogu i dla dyskusji.

Podczas spotkania:

  • zastanowimy się jakie schematy, którymi kierujemy się na co dzień powodują, że czasami trudno jest nam odmawiać naszym dzieciom;
  • porozmawiamy o tym jak odczarować konflikt, zachować równowagę w rodzinie w obliczu wyzwań nowoczesności (przede wszystkim kontaktu dziecka z nowymi technologiami);
  • wzmocnimy kompetencje w zakresie używania języka osobistego oraz reagowania na dziecięce „NIE” w kontekście dbania o własne potrzeby.

BRAK WOLNYCH MIEJSC

 

JAK BUDOWAĆ POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI U DZIECKA - "JESTEM OK TAKI, JAKI JESTEM"

26.10.2022, g. 17.30-19.30, Heweliusza 2/2

Wysokie wymagania w szkole i rodzinie, internetowy hejt, ograniczenie kontaktów osobistych spowodowane pandemią, funkcjonowanie wśród „filtrowanej” instagramowej rzeczywistości - to wszystko sprawia, że naszym dzieciom szczególnie trudno jest zbudować poczucie własnej wartości. A to ono właśnie pozwala rozwijać swój potencjał, wykorzystywać własne talenty, ale jest również ważne w życiu społecznym. Poczucie własnej wartości jest w pewnym sensie szczepionką chroniącą dziecko przed niepożądanym i destrukcyjnym wpływem środowiska - zarówno ludzi (presji rówieśniczej, nękania, krzywdzących dorosłych) jak i zdarzeń (rozwód rodziców, śmierć bliskiej osoby, choroba, emigracja itd.).

Zdrowe poczucie własnej wartości pozwala w trudnych sytuacjach znaleźć oparcie w sobie lub adekwatnie szukać go na zewnątrz, a na co dzień działać ze świadomością własnych potrzeb, ale też z uwzględnieniem potrzeb innych. Zachwiane poczucie własnej wartości prowadzić może do zaburzeń psychicznych, samookaleczania, a nawet prób samobójczych, niestety coraz częściej obecnych wśród młodzieży.

Podczas spotkania:

  • Porozmawiamy o tym, czy można wspierać w dzieciach ich poczucie własnej wartości, pomimo że nasze własne zostało mocno nadszarpnięte;
  • Zastanowimy się jak nie przekroczyć granicy pomiędzy konstruktywnym towarzyszeniem dziecku a „rozpieszczaniem” go;
  • Dowiemy się jak odróżnić poczucie własnej wartości od pewności siebie , jak formułować komunikaty dostarczające dziecku bezcennych informacji na temat samego siebie oraz co w codziennym życiu może pomóc nam w dbaniu o siebie w omawianym obszarze.

BRAK WOLNYCH MIEJSC

 

AGRESJA - NIEBEZPIECZNE TABU

16.11.2022, g. 17.30-19.30, Heweliusza 2/2 

Agresja u dziecka zawsze budzi rodzicielski niepokój. Jeśli Twoje dziecko bije, krzyczy, obraża, wykazuje agresywne zachowania skierowane przeciwko innym osobom lub samemu sobie (autoagresja), zaczynamy zastanawiać się jak mu pomóc, jak wesprzeć, i jak my- dorośli powinniśmy zachować się w takiej sytuacji. Najczęściej robimy wszystko by stłumić agresywne zachowania i nie doprowadzić do ich utrwalenia. Tymczasem „Konstruktywna agresja jest jak seksualność i miłość — wszystkie trzy wspierają życie, wzbogacają relacje międzyludzkie, prowadzą do głębszego zrozumienia i lepszej jakości życia (…) Narzucona rola istoty miłej i pozbawionej agresji znacząco utrudnia osiągnięcie dojrzałości psychicznej i egzystencjalnej, której tak bardzo potrzebujemy, aby radzić sobie z wyzwaniami współczesnego świata” (Jesper Juul).

Unikanie wszelkiego kontaktu z agresją często prowadzi do całkowitego braku kontaktu z własną siłą. Choć najchętniej wyeliminowalibyśmy ją z własnego życia, dla wszystkich będzie lepiej, kiedy nauczymy się o niej rozmawiać i zaczniemy ją rozumieć. Zwłaszcza w sytuacjach, gdy nasze dziecko zaczyna przejawiać zachowania autoagresywne, z którymi jest nam- rodzicom- bardzo trudno sobie poradzić.

Spotkanie zatytułowane „Agresja-niebezpieczne tabu” jest poświęcone pogłębieniu rozumienia agresji, rozpoznawania jej znaczenia w naszym życiu.

Podczas spotkania:

  • porozmawiamy o tym czym właściwie jest agresja i jak odróżnić ją od przemocy,
  • jak reagować w sytuacji, gdy nasze dziecko zaczyna zachowywać się agresywnie,
  • kiedy i jak rozmawiać z dzieckiem, które reaguje bardzo emocjonalnie;
  • poruszymy również szczególnie ważny z punktu widzenia dzisiejszego rodzicielstwa temat agresji w Internecie oraz autoagresji, która dotyka coraz większej ilości współczesnych młodych ludzi.

 BRAK WOLNYCH MIEJSC

 

 

 ZAPISY: empatia@uwm.edu.pl

Prosimy o kontakt wyłącznie z adresów uczelnianych.

Liczba miejsc ograniczona - o zapisie decyduje kolejność zgłoszeń.

 

OFERTA WARSZTATÓW - .PDF